![]() |
Kaj se res spreminja?
Otrok ni pravica odraslega
Otrok ni terapija za osamljenost, ne zdravilo za občutek neizpolnjenosti, še manj sredstvo za osebni projekt. Ko se spočetje obravnava kot pravica odraslega – in ne kot dar odnosa – se otrok ne postavlja več v središče kot oseba, ampak kot objekt pričakovanj.
To stališče potrjuje tudi Konvencija o otrokovih pravicah (ZN, 1989), ki v 7. členu določa, da ima vsak otrok »pravico poznati svoje starše in biti, kolikor je mogoče, vzgajan s strani obeh«.
Zakonodaje, ki omogočajo namerno izključitev enega izmed staršev, se zato nahajajo v napetosti z mednarodnimi obveznostmi, ki naj bi zagotavljale zaščito otrokovega najboljšega interesa.
Dolgoročne posledice za otroke
Ne moški proti ženskam in ženske proti moškim, temveč sistem proti obema
Kaj je v ozadju?V ozadju zakonskih sprememb pogosto tiho deluje tržna logika. Reproduktivna medicina je postala industrija, vredna več deset milijard evrov na leto. Banke semen ponujajo izbiro glede videza, inteligence, barve oči in celo osebnostnih lastnosti darovalca – kot katalog za naročilo idealnega otroka.
Samske ženske predstavljajo novo, naraščajočo ciljno skupino. Njim namenjena oglaševalska sporočila pogosto promovirajo idejo, da je otrok nekaj, kar si lahko »privoščiš«, ko si pripravljena – ne glede na odnose, otrokovega očeta ali širšo skupnost.
Toda s tem se ne izniči le očetovska vloga – tudi ženska se instrumentalizira. Ni več subjekt odnosa, temveč sredstvo za uresničitev projekta.
Telo ženske postane orodje v mehanizmu reprodukcijskega trga, ki ji ponuja iluzijo moči, a jo v resnici izpostavlja osamljenosti, odgovornosti brez opore in nevidni psihološki ranljivosti.
Mnenje Komisije za oploditev z biomedicinsko pomočjo (OBMP) pri tem opozarja na temeljno nevarnost takšnega pristopa:»Odločanje o otroku kot predmetu želje posameznice brez vsakršnega očetovskega soglasja ali prisotnosti vodi do neetičnih praks, kjer se otrok reducira na proizvod želje, ne osebo z lastnimi pravicami.« (Mnenje Komisije za OBMP, str. 2)
Ko se tovrstna logika normalizira, se sčasoma pojavi tudi zahteva po naslednjem koraku: nadomestnem materinstvu. Tako se iz želje po otroku rodi trg z ženskimi telesi – pogosto iz najrevnejših okolij. V tej verigi otrok postaja naročeno blago, mati nadomestljiv inkubator, moški pa anonimni dobavitelj genetskega materiala.
Referendumska pobuda - znak, da se narod prebuja
V ozadju zakonskih sprememb pogosto tiho deluje tržna logika. Reproduktivna medicina je postala industrija, vredna več deset milijard evrov na leto. Banke semen ponujajo izbiro glede videza, inteligence, barve oči in celo osebnostnih lastnosti darovalca – kot katalog za naročilo idealnega otroka.
Samske ženske predstavljajo novo, naraščajočo ciljno skupino. Njim namenjena oglaševalska sporočila pogosto promovirajo idejo, da je otrok nekaj, kar si lahko »privoščiš«, ko si pripravljena – ne glede na odnose, otrokovega očeta ali širšo skupnost.
Toda s tem se ne izniči le očetovska vloga – tudi ženska se instrumentalizira. Ni več subjekt odnosa, temveč sredstvo za uresničitev projekta.
Telo ženske postane orodje v mehanizmu reprodukcijskega trga, ki ji ponuja iluzijo moči, a jo v resnici izpostavlja osamljenosti, odgovornosti brez opore in nevidni psihološki ranljivosti.
V času, ko se številne temeljne družbene vrednote postavljajo pod vprašaj, je referendumska pobuda »Otrok potrebuje očeta in mamo« jasen znak, da pomemben del javnosti ne želi molčati. Gre za državljansko odzivanje na procese, ki bi – brez javne razprave – trajno preoblikovali razumevanje starševstva, otrokovih pravic in same strukture družine.
Kdo ima v resnici korist
Razprava o umetni oploditvi samskih žensk že dolgo ni več samo vprašanje medicine ali dostopa do zdravljenja. Gre za temeljno preoblikovanje človeške podobe – novo antropologijo, v kateri izgubljajo vsi: moški, ženska in otrok.
Vse to odpira globlje vprašanje: kdo ima od tega koristi? Odrasli, ki uveljavljajo svoje pravice? Industrija, ki ponuja lažne “rešitve”? Ideološki sistemi, ki izničujejo razliko med spoloma?
A najpomembnejše vprašanje ostaja: Kaj pa otrok?
Ko svoboda izgubi resnico, človek izgubi vse
Če danes oče postane nepotreben, bo jutri tudi mati nadomestljiva. Če otrok postane pravica odraslega, potem človek postane sredstvo – nekaj, kar si lahko »naročimo«, izberemo ali nadomestimo. In če svoboda ni več povezana z resnico o človeku, potem izgubljamo vse meje – etične, človeške, biološke.
A družba, ki izgubi občutek za naravni red odnosov, ne izgubi le moralne usmeritve – izgubi človeka kot osebo. Izgubi otroka kot dar. Izgubi moškega in žensko kot sodelavca stvarstva.
Ko se spočetje izmakne iz odnosa in se otrok rodi brez darovanja obeh, izgubimo nekaj več kot le družbeno strukturo – izgubimo tudi kulturni in duhovni temelj človeškosti. Spočetje, ki je bilo nekoč razumljeno kot nekaj svetega, postaja tehnični dosežek. V tej logiki otrok ni več sad ljubezni, temveč dokaz sposobnosti sistema. To ni nevtralna sprememba – to je temeljna premaknitev v doživljanju smisla življenja, ki pušča za sabo praznino, ki je medicina ne more ozdraviti.
*
Vabljeni, da svoje misli, vprašanja ali izkušnje delite v komentarju spodaj. Naj bo ta prostor varen za odprt razmislek – brez obsojanja, a tudi brez sprenevedanja. Skupaj obvarujmo resnico, ki spoštuje človeka v vsej njegovi danosti.
Komentarji
Objavite komentar