Kako gresta skupaj Cerkev in komunizem?


Kako naj se katoliška cerkev opredeljuje do komunizma, še posebej ob nedavnih kontroverznih izjavah papeža Frančiška? Na vprašanje si bomo odgovorili podlagi izjave kardinala Gerharda Ludwiga Müllerja, teologa in filozofa, ki pojasni, zakaj komunizem in krščanstvo po svojem bistvu ne moreta iti skupaj. Komunizem je v osnovi ateističen, medtem ko krščanstvo temelji na veri v Boga. Vsakršen poskus združevanja teh dveh idej je zgrešen.

Občasno se govori o tem, ali so ideje komunizma in krščanstva združljive, še posebej zaradi nekaterih izjav papeža Frančiška, ki je dejal, da bi ga nekateri lahko razumeli kot „komunista“, če pogledamo evangelij skozi socialni vidik. Ta izjava je dvignila precej prahu, saj se zdi, kot da bi papež komunizem postavil na isto raven kot krščanske vrednote. V resnici pa sta si ta dva sistema v temelju nasprotujoča, in prav o teh razlikah želimo spregovoriti.


Komunizem, sistem brez Boga in brez morale

Kardinal Müller jasno pove, da komunizem v svojem bistvu zavrača Boga. Komunizem vidi religijo kot „opij ljudstva“, nekaj, kar ljudi uspava in jim preprečuje, da bi videli resnično nepravičnost. Po Marxovem mnenju je religija orodje, s katerim bogati ohranjajo svojo moč nad revnimi. Toda za kristjane je Bog vir ljubezni, resnice in upanja, kar je popolnoma drugače od tistega, kar zagovarja komunizem.

Komunizem tudi zmanjšuje vrednost posameznika. Po tej ideologiji ljudje niso ustvarjeni po Božji podobi, ampak so samo zobniki v velikem stroju. Vse, kar šteje, je kolektiv – torej država ali družba, ne pa posameznik. In ko enkrat ni Boga, tudi ni nobenih naravnih pravic, kot so svoboda, dostojanstvo in zasebna lastnina, kar vodi do totalitarnih sistemov, ki so v preteklosti povzročili veliko gorja.


Zasebna lastnina, komunistična nočna mora, krščanska vrednota

Ena izmed največjih razlik med komunizmom in krščanstvom je odnos do zasebne lastnine. Komunisti želijo, da je vse skupno, da posameznik nima ničesar, kar bi lahko imenoval svoje. Po njihovem prepričanju bi to odpravilo revščino in neenakost. Vendar pa katoliška cerkev uči, da je zasebna lastnina nekaj naravnega in dobrega. Papež Leon XIII. je v encikliki „Rerum Novarum“ poudaril, da je zasebna lastnina pravica, ki pomaga pri osebni svobodi in stabilnosti družin. Ja, cerkev priznava, da mora lastnina služiti tudi skupnemu dobremu, vendar to ne pomeni, da mora biti vse v lasti države.


Nasilje in razredni boj, ni krščanski način

Komunizem temelji na razrednem boju – na ideji, da se morajo delavci boriti proti bogatim, da bi dosegli družbeno pravičnost. Toda krščanstvo uči nekaj popolnoma drugega. Jezus je govoril o ljubezni, odpuščanju in miru. On ni pozival k uporabi nasilja, temveč je celo svoje življenje dal za druge. To, kar predlaga komunizem – torej uporaba nasilja in sovraštva za dosego ciljev – je popolnoma nasprotno Kristusovemu nauku.

Zgodovina nam kaže, kako uničujoče je lahko to nasilje. Komunistični režimi po svetu so povzročili na milijone smrti, vse v imenu „pravičnosti“. Kardinal Müller jasno pove, da komunizem prinaša smrt in uničenje, ne pa prave pravičnosti in miru.


Teologija osvoboditve

V Latinski Ameriki se je razvila teologija osvoboditve, ki je želela pomagati revnim in zatiranim. Na prvi pogled se zdi, da ima nekaj skupnega s komunizmom, saj tudi ona govori o boju proti revščini. Toda ključno je, da teologija osvoboditve izhaja iz vere v Boga in v skladu s tem sledi načelom krščanske ljubezni in pravičnosti. Papež Frančišek sicer podpira skrb za revne, vendar jasno zavrača ateistične elemente marksizma. Krščanska pomoč ubogim ni isto kot podpiranje komunističnih idej.


Cerkev in politika

Papež in cerkev imata moralno dolžnost, da se zavzemata za mir in pravičnost. Vendar pa mora biti njihovo delovanje usmerjeno k spodbujanju dialoga in klicanju k miru, ne pa k političnemu aktivizmu ali izbiranju strani. Kardinal Müller opozarja, da cerkev ne sme pozivati k podrejanju pred agresorji, ampak mora zagovarjati pravičen in trajen mir, ki temelji na spoštovanju človekovih pravic.


Komunizem in krščanstvo? Ne, hvala!

Komunizem in krščanstvo se na videz morda zdita podobna, ko govorita o enakosti in skrbi za revne, vendar gre za bistveno različni poti. Krščanstvo temelji na veri v Boga, ki je ljubezen, medtem ko komunizem Boga zavrača in poveličuje nasilje. Cerkev mora ostati zvesta svojemu poslanstvu, brez kompromisov z ideologijami, ki zanikujejo Božje načrte. Le tako bo lahko še naprej svetilnik upanja in pravičnosti v svetu.


📚 Kath.net. 2024. Intervju s kardinalom Müllerjem o krščanstvu in komunizmu. Pridobljeno 12. septembra 2024 s https://kath.net/news/84562.

📚   Digitalna ilustracija. Vir: zasebna zbirka.


✍️ Za www.zupnijavinica.com Tina Šikonja Hudelja.

Komentarji